loading...
وطن آوا | سایت تفریح و دانلود
smg بازدید : 283 شنبه 04 دی 1395 نظرات (0)

نشانه های بیماری کلیوی

نشانه های بیماری کلیوی

افراد بسیاری در جهان، بدون اینکه بدانند با بیماری کلیوی زندگی می‌کنند. بیماری کلیوی علائم فیزیکی زیادی دارد ولی گاهی‌اوقات افراد این علامت‌ها را مرتبط با مشکلات دیگری می شمارند. بعلاوه، آنهایی که دچار بیماری کلیوی هستند،اغلب تا مراحل بسیار پیشرفته بیماری که کلیه‌ها دچارنارسایی می‌شوند یا میزان بسیار بالایی پروتئین در ادرار مشاهده می‌شود، علامت‌های آن را نمی بینند. این یکی از دلایلی است که موجب می‌شود فقط ۱۰٪ از افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی مزمن از داشتن این بیماری مطلع باشند.

هر چند تنها راه اطمینان از بیماری کلیوی انجام آزمایش است، ولی این بیماری‌ها ۱۰ نشانه احتمالی هم دارد. اگر شما هم به دلیل داشتن فشارخون بالا، دیابت، سابقه خانوادگی نارسایی کلیه یا سن بالاتر از ۶۰ سال، در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی هستید، قطعا باید هر سال مورد آزمایش قرار گیرید. دقت کنید که در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه ها، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

۱) خسته‌تر هستید، انرژی بسیار کمی دارید یا برای تمرکز کردن دچار مشکل می شوید. کاهش جدی عملکرد کلیه‌ها موجب انباشته شدن سموم و ناخالصی‌ها در خون می‌شود. این سبب می‌شود افراد احساس خستگی و ضعف کنند و این مسئله تمرکز کردن را برای آنها سخت کند. یکی دیگر از مشکلات بیماری‌های کلیوی، کم‌خونی است که می‌تواند منجر به خستگی و ضعف شود.

۲) برای خوابیدن  مشکل دارید. وقتی کلیه‌ها به خوبی عمل تصفیه را انجام نمی‌دهند، سموم به جای اینکه از طریق ادرار از بدن خارج شوند، در خون باقی می‌مانند. این مسئله می‌تواند فرد را برای خوابیدن دچار مشکل کند. همچنین بین چاقی و بیماری‌های کلیوی مزمن ارتباطی هست و آپنه خواب در افرادیکه دچار بیماری‌های کلیوی مزمن هستند درمقایسه با سایرین متداول‌تر است.

۳) پوستتان خشک شده است و خارش دارد. کلیه‌های سالم وظایف بسیاری در بدن دارند. آنها مواد زائد و آب اضافه را از بدن بیرون می‌کنند، به ساخت گلوبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند، در استحکام استخوان‌ها نقش دارند و برای حفظ میزان درست موادمعدنی در خون فعالیت می‌کنند. خشک و خارش‌دار شدن پوست می‌تواند علامت بیماری مربوط به موادمعدنی بدن و استخوان‌ها باشد که معمولاً در مراحل پیشرفته بیماری‌های کلیوی رخ می دهد که کلیه‌ها دیگر قادر به ایجاد تعادل بین موادمعدنی و موادمغذی خون نیستند.

۴) بیشتر نیاز به دفع ادرار دارید. اگر احساس می‌کنید نیاز بیشتری به دفع ادرار، بخصوص در شب دارید، ممکن است به بیماری کلیوی دچار شده باشید. وقتی فیلترهای کلیه خوب کار نکنند،نیاز به دفع ادرار بیشتر می شود. گاهی‌اوقات این می‌تواند نشانه یک عفونت ادراری یا بزرگ شدن غده پروستات در مردها نیز باشد.

۵) در ادرارتان خون دیده اید. کلیه‌های سالم معمولاً وقتی موادزائد را از خون فیلتر می‌کنند و ادرار را درست می‌کنند، گلوبول‌های خون را در بدن نگه می‌دارند. اما وقتی به فیلترهای کلیه‌ها آسیب رسیده باشد، این گلوبول‌های خون به ادرار نشت می‌کنند. وجود خون در ادرار نه تنها می‌تواند هشداری برای بیماری کلیوی باشد، بلکه می‌تواند نشانه تومور، سنگ کلیه یا عفونت نیز باشد.

۶) ادرادتان کف‌آلود است. وجود حباب زیاد در ادرار، مخصوصاً وقتی مجبور می‌شوید سیفون توالت را برای بردن آن چندین مرتبه بزنید، علامت وجود پروتئین در ادرار است. این کف می‌تواند شبیه کفی باشد که روی نیمرو می‌بینید زیرا پروتئینی که در ادرار یافت می‌شود، آلبومین و همان پروتئین موجود در تخم‌مرغ است.

۷) دور چشمانتان همیشه پف دارد. وجود پروتئین در ادرار یکی از نشانه‌های زودهنگام آسیب دیدگی فیلترهای کلیه‌هاست. این پف‌آلودگی دور چشم‌ها می‌تواند بخاطر این واقعیت تلخ باشد که کلیه‌هایتان باعث نشت میزان بسیار زیادی پروتئین در ادرارتان شده است.

۸) مچ به پایین پاهایتان دچار ورم گشته است . پایین آمدن عملکرد کلیه‌ها می‌تواند موجب احتباس سدیم در بدن و درنتیجه آن ورم کردن پاها شود. البته ورم کردن پایین‌تنه می‌تواند نشانه بیماری قلبی، کبدی و مشکل عروقی مزمن پاها هم باشد.

۹) کم اشتها شده اید. این یک علامت بسیار عمومی است ولی انباشته شدن سموم که درنتیجه کاهش عملکرد کلیه‌ها اتفاق می‌افتد می‌تواند یکی از علت های آن باشد.

۱۰) به درد عضلانی مبتلا شده اید. عدم توازن الکترولیت در بدن درنتیجه عملکرد ضعیف کلیه‌ها اتفاق می‌افتد. بعنوان مثال، پایین بودن سطح کلسیم و کنترل ضعیف فسفر می‌تواند موجب درد عضلانی گردد.

منبع : مردمان

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    آیا با راه اندازی انجمن موافقید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1805
  • کل نظرات : 79
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 16
  • آی پی امروز : 175
  • آی پی دیروز : 135
  • بازدید امروز : 2,616
  • باردید دیروز : 484
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5,235
  • بازدید ماه : 11,250
  • بازدید سال : 112,432
  • بازدید کلی : 1,551,926