loading...
وطن آوا | سایت تفریح و دانلود
smg بازدید : 291 شنبه 25 دی 1395 نظرات (0)

دلایل انواع سردرد و راه های پیشگیری و درمان

دلایل انواع سردرد و راه های پیشگیری و درمان

سردرد یکی از رایج ترین شکایتهای بیماریها است که در اغلب موارد درمان خاصی جز نشانه درمانی ندارد. درمان سردرد بستگی به علت به وجود آورنده سردرد دارد، بنابراین باید علت سردرد را پیدا کرد.

1. سردرد سینوسی

علت سردرد سینوسی:

التهاب سینوس، واکنش های آلرژیک و عفونت هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی دلایل عمده سردرد سینوسی هستند. زمانی که سینوس ملتهب می شود مقدار مخاط سینوسی افزایش یافته که باعث ایجاد تورم می شود.

پیشگیری از سردرد سینوسی:

همانطور که در بالا اشاره شد سردرد سینوسی با دو علت عمده ایجاد می شود. در هر دو مورد پیشگیری لازم است تا بتوانیم عوامل ابتلا به سردرد را از بین برده یا کاهش دهیم. زمانی که سردرد به علت واکنش های آلرژیک شروع می شود اسپری بینی و بخور و ایجاد رطوبت به بهبود آن کمک می کند. برخی مکمل های غذایی مانند " کورستین " و " بروملین " ( مواد موجود در ساقه آناناس ) هم می تواند مؤثر باشد. مساله مهم برای پیشگیری از عفونت آلرژیک سینوسی کاهش تماس با آلرژن است. در مورد عفونت سینوسی که به سبب سرماخوردگی و آنفولانزا برانگیخته می شود بهترین کار دوری از بیماری است. بخور یک راه بسیار مؤثر برای پیشگیری از سرماخوردگی می باشد. ضمن این که قطع دخانیات و الکل، خواب مناسب و شستن دست به طور مرتب هم روش خوبی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری است.

درمان سردرد سینوسی:

معمولا بهترین درمان مصرف آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین می باشد. اولی از عفونت جلوگیری می کند و دومی از واکنش های آلرژیک پیشگیری می نماید. علاوه بر این توصیه می شود مقدار زیادی آب و آب میوه های طبیعی و چای بنوشید.

2. سردرد عصبی

علت سردرد عصبی:

تنش و سردرد عصبی بسیار شایع است. دلایل متعددی برای این نوع سردرد وجود دارد که شامل گرسنگی، اضطراب، کمبود استراحت، خستگی چشم، استرس، کافئین، ضعف مزاجی.علاوه بر این مصرف مقدار زیاد الکل در یک شب هم می تواند باغث سردرد و تنش در صبح روز بعد شود. هر جند دلایل ذکر شده تنها دلیل سردرد نیستند. در حقیقت هر گونه اختلال در برنامه روزانه از قبیل موقعیت های تنش زا در محل کار یا دیر شدن ناهار میتواند منجر به سردرد عصبی شود یا حتی آلرژی غذایی هم گاهی منجر به سردرد می شود.

پیشگیری از سردرد عصبی:

بهترین راه برای پیشگیری به حداقل رساندن عوامل بالقوه و تنظیم کارهای روزانه است. شاید در ابتدا برای شناخت علل تنش زا دچار اشتباه شوید اما وقتی که عزمتان را برای شناختنشان جزم کنید می توانید جلویشان را گرفته و از بروز سردرد جلوگیری نمایید.

درمان سردرد عصبی:

مصرف مسکن هایی از قبیل ایبو پروفن و آسپرین بهترین درمان برای این نوع سردرد به نظر می رسد. پیشنهاد می کنیم به محض این که متوجه اولین نشانه های سردرد شدید قبل از شدید شدنش مسکن مصرف کنید. راه حل دیگر برای کاهش درد مصرف فلفل قرمز است. با وجود اینکه این نسخه شفابخش نیست ولی بعد از مدتی درد را از بین می برد. با این حال اگر از این روش ها نتیجه ای حاصل نشد،برای یافتن راه حل های دیگر با دکتر خود مشورت کنید.

به محض این که علت درد را مشخص کنید یافتن راه حلی برای کم کردن درد بسیار آسان  خواهد شد. اگر سردرد به علت گرسنگی به وجود آمده باشد غذا میخورید. اگر به علت خستگی چشم باشد مدتی از صفحه کامپیوتر دور بمانید. اگر علت سردرد استرس بود، مدیتیشن را امتحان کنید.

3. میگرن

علت سردرد میگرنی:

گرچه علت اصلی میگرن هنوز ناشناخته است، محیط و ژنتیک را می توان برای ایجاد آن مقصر دانست. حدود 70 درصد از مردم دنیا از میگرنی که به ارث برده اند رنج می برند. دلایل بالقوه دیگری از قبیل تغییر الگوی خواب، استرس، محرک های حسی غیر معمول ( مانند بو یا نور عجیب )، تغییر آب و هوا و تغییرات هورمونی هم باعث میگرن می شوند. رژیم غذایی هم به عنوان یکی از عوامل شایع میگرن محسوب می شود.

پیشگیری از سردرد میگرنی:

همان گونه که در بالا گفته شد میگرن هم می تواند ارثی باشد و هم در اثر عوامل محیطی به وجود بیاید. به حداقل رساندن عوامل از اهمیت بسزایی برخوردار است. خوابیدن هر شب سر یک ساعت معین میتواند روش مفیدی در کاهش میگرن باشد. پیاده روی و داشتن یک سری تمرینات سبک می تواند باعث پیشگیری و تسکین سردرد ناشی از میگرن شود. علاوه بر این دو ترکیب مهم می تواند در کاهش تعداد حملات میگرنی موثر واقع شود. این دو ترکیب " ریبو فلاوین " (ویتامین B2 ) موجود در سس، پاستا ، غلات و " باتر بار butterbur " (نوعی گیاه) موجود در اسفناج، نان و بادام، است.

درمان سردرد میگرنی:

شما می توانید درمان های متفاوتی برای میگرن بیابید. می توانید از آسپرین یا ایمتریکس یا زومیگ برای رهایی از درد میگرن استفاده کنید که هر کدام از آنها تاثیر بسیاری در درمان میگرن دارند. با این حال اگر هیچ چیزی به تسکین دردتان کمک نکرد، استراحت و آرامش می تواند تا حدودی تسکین دهنده باشد.

4. سردرد خوشه ای

علت سردرد خوشه ای:

سردرد خوشه‌ای عبارت است از یک نوع سردرد بسیار شدید که به‌طور معمول شامل درد در یک طرف سر، در پشت سر، یا اطراف یک چشم می‌شود. این سردردها معمولاً در یک زمان از روز برای چندین روز یا هفته اتفاقث می افتد و سپس فروکش کرده و فرد ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها سردرد نداشته باشد.شروع این نوع سردرد ناگهانی است و غالباً در شب و به هنگام خواب رخ می دهد. سردرد در عرض ۱۵ دقیقه به اوج خود می‌رسد و حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. حدود ۹۰% از بیماران مبتلا به آن مرد هستند.علت واقعی آن ناشناخته‌است. البته شواهدی وجود دارد مبنی بر این که یک نوع اختلال عصبی در ضرباهنگ شبانه‌روزی (ساعت بیولوژیک) بدن ممکن است به بروز سردرد خوشه‌ای کمک کند.

پیشگیری از سردرد خوشه ای:

به دلیل این که علت دقیق این نوع سردرد ناشناخته‌است، روش خاصی برای پیشگیری از اولین حمله وجود ندارد.

درمان سردرد خوشه ای:

استفاده از داروی سوماتریتپان به‌صورت تزریق زیر پوستی ممکن است در زمان حمله حاد سردرد کمک‌کننده باشد. دستورالعمل تجویز این دارو را به دقت به کار بندید.

منبع : سیمرغ

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    آیا با راه اندازی انجمن موافقید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1805
  • کل نظرات : 79
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 16
  • آی پی امروز : 87
  • آی پی دیروز : 194
  • بازدید امروز : 954
  • باردید دیروز : 2,904
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 954
  • بازدید ماه : 12,492
  • بازدید سال : 113,674
  • بازدید کلی : 1,553,168